02 juni 2007

MiniTofflor







Jag blev så inspirerad av Majtjhos fina mini-skor. Hade tänkt på det lite innan jag såg dessa då jag köpte en bok på loppis med just små barnskor/innetofflor men ibland blir man bara sugen och längre räcker det inte...då är det bra att få se något så här fint och verkligen få sig en spark i baken!

Mitt första försök blev ett par tofflor. Egentligen är det kanske inte den ultimata skon för en ettåring, men jag ville bara göra ett test för att veta hur jag ska tänka. Det allra svåraste var nog att få båda likadana och jag lyckades väl sådär med det...

Jag har använt mig av frottéplast i sulan där jag har vänt frottén inåt. Det känns som om det blir lite mer fäste då. Tanken var att ha ett resårband bakom foten också men detta blev för kort, så det sprättade jag bort... Lilltjejen sover ju vid den här tiden, så provning sker imorgon.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag stickar ju tofflor och inneskor i ull och gissa hur halt det blir. Till små barn som går har jag använt galontyg. Sånt där tjockt som ser VÄLDIGT plastigt ut ;-) . Finns ofta i flera färger. Då kan man få en väldigt bra fästyta också (antar att plastad frotté funkar bra men finns väl bara vit, va?). Bara ett tips. Hållbarheten är också jättebra på galon.
//Klockarbarn

Majtjho sa...

JÄTTEFINA!!!!
Sådana hade jag själv velat ha. Prova med att sy en rem med gummiband runt hälen så kanske de hålls på plats lite lättare.

Lina sa...

Jag hade gjort en rem från början, men den blev som sagt för kort... Men eftersom detta enbart var ett test, så kommer jag inte lägga mer tid på de här tofflorna. Kommer att förlänga överdelen och som sagt lägga till en resårrem/band att knyta runt benet på nästa par.

Carolina sa...

Mycket fina!
Är där någon stoppning i sulan?

Fin sida du har!

Hittade hit från Mjthos sida förresten.

Maria sa...

Ursöta tofflor! De ser så fluffiga och sköna ut. Är de vadderade på övandelen oxå?

Jes sa...

Jättefina tofflor!!! såna vill jag oxå ha att hasaomkring i på lördags & sndags mornar :). När jag tovar tofflor i ull penslar jag på 2-4 lager flytande-latex, men det funkar kanske inte på tyg? Det gör både sulan slitstar & halkskydd.

Lina sa...

Tack för alla tips och kommentarer!
Jag har ingen stoppning alls i dessa. Hade tankar på det, men den här gången var det ju mer för "tänket" än för användandet om man säger så... Ovansidan är endast fodrad med oblekt bomullstyg. Skulle tro att de är ganska hårda faktiskt :)Flytande latex ska jag fundera på (Jes) man kan ju alltid testa!