11 maj 2007

Klänning - Concrete Flowers



Här kommer lite bilder på en klänning jag har gjort i vuxen storlek (för en gångs skull).

Den är gjord i ett fram- och ett bakstycke inkl ärmar i ett bomullstyg som en gång var ett gammalt påslakan.
Rynk i halsen med snedslå och även rynk i ärmsluten med kant i samma tyg.
Under bysten är det barnresår och snedslå med dekorsöm att knyta runt. Då jag gjorde den alldeles för smal i första tillklippningen så har jag lagt in två kilar i sidorna som börjar strax ovanför resåren under armen.
Nedre kanten är dubbelvikt i samma tyg och fastsydd och pressad nedtill.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den blev jättefin - grattis!!! Jag vill också våga mig på nåt till mig själv. Kanske ett par byxor till att börja med som jag kan gå och mysa i här hemma.
/Klockarbarn

Lina sa...

Tack! Det värmer att få lite possitiv respons!

Anonym sa...

Å guuuud va fin!! Ja som allt annat också du gör förstås men nu fick jag lite inspiration att sy nåt åt mig själv också! Imponerad!!

Jes sa...

Vilka fina kläder du gör, bara älskar din kläning, har du gjort mönstret själv eller har du hittat de in någon bok/tidning. Tänk vad fina saker ett gammalt påslakan kan bli:)

Lina sa...

Jes: Jag använder samma mönster som till de övriga tunikorna fast med lite ändringar här och där efter tycke o smak. Det mesta händer under arbetets gång. Har ritat av en gammal klänning som hade dragkedja i ryggen och hög hals, men passformen var bra så då har jag använt formen och storleken så att säga, och sedan modifierat.